لينك سازي عميق چيست؟ ( Deep Link )

۲۱ بازديد

هر وبمستر دوست دارد كه سايتش در صفحه‌ي نتايج موتورهاي جستجو عملكرد خوبي داشته باشد و به ندرت كسي را خواهيد ديد كه نسبت به رتبه‌بندي خود بدون تفاوت باشد. «ما هفت صفحه پايين‌تر از ديگران هستيم؟ اشكالي ندارد». اين جمله‌اي نيست كه بخواهيد از صاحب يك سايت بشنويد. ما به عنوان متخصصين سئو و وبمستر به‌سختي كار مي‌كنيم تا وب‌سايت‌هاي آن‌ها به بهترين عملكرد آنلاين خود دست بيابند. لينك‌سازي نقش بزرگي را در اين استراتژي‌هاي بهينه‌سازي ايفا مي‌كند. اما سوالي كه بايد از خود بپرسيم اين است كه آيا به صفحه‌ي درستي لينك مي‌دهيم؟

در غالب موارد، تاكيد بر روي لينك دادن به صفحه‌ي اصلي وب‌سايت است. اين موضوع قابل درك است، زيرا صفحه‌ي اصلي وب‌سايت به عنوان دروازه‌ي ورود به سايت مطرح است.اين موضوع (در اكثر موارد) غلط است و لينك‌سازي به صفحات دروني وب‌سايت، بسيار مفيدتر است. اينجاست كه لينك‌سازي عميق وارد عمل مي‌شود.

لينك‌دهي عميق

لينك‌دهي عميق مورد جديدي نيست اما با ظهور تكنيك‌هاي جديد و جذاب سئو گاهي اوقات آن را به ديد سرسري نگاه مي‌كنند. با بيان ساده، لينك‌دهي عميق به عنوان فرايند لينك‌سازي به صفحات دروني سايت و مطالب بلاگ در تقابل با صفحه‌ي اصلي يا صفحات درجه‌دوم قلمداد مي‌گردد. صفحه‌ي اصلي وب‌سايت به نظر تمام محبت‌ها را از طرف لينك‌ها دريافت مي‌كند، اما نمي‌توان چنين رويه‌اي را بهترين استراتژي دانست. صفحه‌ي اصلي شما نمي‌‎تواند بار تمامي كلمات كليدي و عبارت‌هاي طولاني كه مي‌خواهيد سايتتان براي آن‌ها رتبه بگيرد را تحمل نمايد. البته گستره‌ي كامل محتوايي كه سايتتان ارائه مي‌دهد نيز نمي‌تواند در صفحه‌ي اصلي قرار بگيرد و اصلاً اين موضوع طبيعي نيست. صفحات درجه‌دوم مواردي هستند كه به صورت مستقيم از صفحه‌ي اصلي لينك شده‌اند. لينك‌هاي عميق معمولاً ۲ يا ۳ سطح با صفحه‌ي اصلي فاصله دارند و اين لينك‌دهي عميق به شما در راستاي گسترده‌سازي نمايه‌ي لينكتان كمك خواهد كرد.

اما لينك‌دهي بد است، نه؟

نه! در دوران بيداري الگوريتم هاي Penguin، Panda  (و ساير نسخه‌هايي كه گوگل قرار است با نام جانوران ارائه كند)، تمامي افراد در مورد مسائل مرتبط با لينك‌ها ترسو شده‌اند. اما لينك‌ها خودشان بد نيستند. درواقع نحوه‌ي كاركرد وب اين‌گونه است و در اين ميان، صحبت‌هاي Mat Cutts به مبني بر توقف لينك‌سازي يا مطلب مهمان اهميت چنداني ندارد. درخت‌ها و چرخ‌هاي لينك بد هستند، اين كار را نكنيد. خريداري يا معامله‌ي پاياپاي براي لينك‌ها نيز درست نيست. دايركتوري، بله … شما يك تعداد از آن‌ها مي‌خواهيد.

لينك‌هاي باكيفيت كماكان ارزش دارند (و همواره خواهند داشت)، حتي اگر لينك‌هاي نوفالو باشند. با نگاهي عميق‌تر، حالا كه گوگل اهرم خود را براي رويه‌هاي لينك‌سازي نادرست پر زورتر كرده، بهينه‌سازي استراتژي‌هاي لينك‌سازي بيش از پيش اهميت پيدا كرده است. دليلي كه Cutts و كمپاني دستور توقف لينك‌سازي را داده اين است كه اكثر افراد اين كار را اشتباه انجام مي‌دهند.

زمان و صبوري زيادي براي انجام كار به صورت درست نياز است. بياييد نگاهي به فوايد لينك‌سازي و نقش آن در راستاي بهبود مشاهده‌ي سايتتان به صورت آنلاين، ارتقاي تجربه‌ي كاربري و … افزايش رتبه‌تان داشته باشيم.

فوايد لينك‌دهي عميق ( Deep Link )

لينك‌دهي عميق تعدادي مزيت دارد كه متخصصين سئو يا وبمسترهاي آگاه از آن‌ها بهره مي‌برند. اين موارد به‌خوبي در صفحه‌ي نتايج عمل مي‌كنند، قدرت آنلاين و رتبه‌بندي سايتتان را ارتقا مي‌دهند و تجربه‌ي كاربري بهتري براي بازديدكنندگان سايت به وجود مي‌آورند.

  • قدرت آنلاين بهتر – ارزش و قدرت دريافتي از عواملي است كه اهميت فزاينده براي گوگل پيدا كرده‌اند. لينك‌دهي عميق به شما اجازه مي‌دهد كه كيفيت محتواي دروني سايتتان را برجسته نماييد. داشتن هزاران لينك كه به صفحه‌ي اصلي شما اشاره مي‌كنند ايده‌ي خوبي نيست و توزيع آن‌ها در سايتتان به موتورهاي جستجو مي‌گويد كه وب‌سايت داراي محتواي ارزشمندي مي‌باشد. همچنين يك نمايه‌ي لينك گسترده به شما نشان مي‌دهد كه منبعي براي ساير وب‌سايت‌ها و كاربران آنلاين فراهم كرده‌ايد تا بتوانند اطلاعات مديريتي را دريافت نمايند. همين امر باعث مي‌شود كه گوگل و همتايانش خوشحال شوند.
  • بازسازي محتواي قديمي – يك مقاله يا مطلب مهمان جديد به مدت كوتاهي مي‌درخشد و سپس در سكوت و تنهايي به آرشيو وب‌سايت شما فرستاده مي‌شود. يك لينك جديد از طريق منبع مرتبط نه‌تنها باعث مي‌شود كه اندكي اكسير سئو به پوست محتواي قديمي‌تان اضافه شود، بلكه در معرض مخاطب جديدي قرار خواهد گرفت كه مي‌تواند آن را با همتايانش به اشتراك بگذارد يا آن را به سايتش لينك دهد.
  • ارتقاي تجربه‌ي كاربري – صفحه‌ي اصلي وب‌سايت همواره بهترين نقطه براي فرود بازديدكنندگان جديد و يافتن اطلاعات ويژه نيست. همچنين اگر كسي به دنبال يك پاسخ به‌خصوص براي جستارش باشد هم نبايد روي صفحه‌ي اصلي سايت فرود بيايد، زيرا نمي‌تواند آنچه مي‌خواهد را پيدا كند و دفع خواهد شد. اهميتي ندارد اگر يك مقاله‌ي درخشان براي پاسخ به تمام سوالاتشان داشته باشيد و بخواهند با سه كليك به آن برسند. لينك‌دهي عميق به شما اجازه مي‌دهد بازديدكنندگانتان را مستقيماً به سمت اطلاعات مدنظرشان ببريد، تجربه‌ي كاربري‌شان را ارتقا دهيد و احتمال مكاشفه‌ي وب‌سايت و بازگشت دوباره را افزايش بدهيد.
  • منبع الهام براي محتواي جديد – لينك‌هاي عميق مي‌توانند به شما در راستاي شناسايي محتواهايي از سايت كه توجه بيشتري جلب مي‌كنند، كمك كنند. با رهگيري محتوايي كه بيشترين لينك‌ها را دريافت مي‌كند، مي‌توانيد شاخصي براي عناوين مورد علاقه‌ي بازديدكنندگانتان داشته باشيد و همين امر منجر به ايجاد محتواي جديد مي‌شود.

همه‌ي اين‌ها خوب به نظر مي‌رسند، اما چگونه؟

همان‌گونه كه ذكر كردم، اكثر افراد لينك‌سازي را اشتباه انجام مي‌دهند و لينك‌دهي عميق دشواري بيشتري دارد. بايد به بلاگرهاي زيادي مراجعه كنيد و فراتر از اين‌ها، لينك‌هايتان بايد مطلقاً مرتبط بوده و توزيع انكر تكست مناسبي داشته باشند.

نكته‌ي: هنگامي كه براي مطلب بلاگ يا انجمني نظر مي‌دهيد، لينك‌هاي عميق را به سمت صفحات داخلي‌تان هدايت كنيد.

لينك‌دهي عميق مورد جديدي نيست، اما تكنيك ارزشمندي به شمار مي‌رود. مقداري زمان براي بازرسي وب‌سايت و بررسي نمايه‌ي لينك آن بگذاريد و در اين راستا از Aherfs يا موارد مشابه استفاده كنيد. اگر صفحه‌ي اصلي شما لينك‌هاي بيشتري را نسبت به محتواهاي دروني دريافت مي‌كند، شايد زمانش رسيده كه استراتژي‌هاي لينك‌سازي خود را تنظيم كنيد و شروع به ساخت تعدادي لينك عميق به سمت قلب وب‌سايتتان نماييد. درواقع همواره زمان براي انجام لينك‌سازي عميق وجود دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.